… az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
A projekt megvalósítása a 2013. évben zajlik. Kedvezményezett: Öko-völgy Alapítvány. Projektvezető: Rév Szilvia.
Projektünk célja célcsoportunk ökológiai lábnyomának csökkentése, 6 kiemelt viselkedésmintán keresztül: 1) Erőforrásokkal való takarékosság; 2) Húsfogyasztás csökkentése; 3) Környezetbarát tisztítószerek használata; 4) Biotermékek vásárlása; 5) Alacsony feldolgozottságú, minél kevésbé csomagolt, lehetőleg helyi termékek választása; 6) Saját kiskert kialakítása, vegyszermentes művelése. Az üzenetek kiválasztásának egyik fontos szempontja volt, hogy „ott hassunk, ahol a legkevésbé fáj”, illetve ahol reálisan a legnagyobb eredmények érhetők el.
Kommunikációnkban, tevékenységeinkben hangsúlyt helyezünk mind a pozitív motiválásra, mind a konkrét módszertani információk átadására.
A projekt fő vonulata: szemléletformáló rendezvények megvalósítása: 1) Egy 3×1 napos műhelymunka; 2) Öko-völgy civil udvar a 3 napos Krisna-völgyi Búcsún; 3) Biokertészeti tanfolyam és gyakorlatok.
A rendezvények szemléletformáló hatásának sikerét online információs eszközök, nyomdai termékek és sajtó kommunikáció támogatja. Ezek közös célja, hogy 1) Azokkal a személyekkel, akik részt vesznek valamely rendezvényünkön, fenntartsuk a kapcsolatot, illetve biztosítsuk számukra a szemléletformáló üzenetek ismétlését. 2) Kapcsolatot létesítsünk olyan személyekkel is, akik rendezvényeinkre személyesen még nem jutottak el, (megteremtve a lehetőséget szemléletformáló üzeneteink átadására és a pozitív motiválásukra, valamint rendezvényeink hirdetése).
A rendezvényeket támogató nyomdai termékek konkrét módszertani információkat adnak az érdeklődőknek, és/vagy személyes példákkal inspirálnak, és/vagy felhívják a figyelmet rendezvényeinkre, motiválnak a részvételre és a programunkkal való tartós kapcsolat fenntartására. Az online kommunikációs eszközök (pl. Facebook közösségépítés, háromdimenziós online szemléletformáló játékok, online biokertész- és zöld háztartás kurzus, hírlevél, levelezőlista, kisfilmek) fenntartják a figyelmet a téma iránt, folyamatos kapcsolatot tartanak, módszertani információkat adnak, elősegítik a célcsoport azonosulását/bevonását a fenntartható viselkedésminták „ügyébe”, motiválják őket arra, hogy minél több elemet építsenek be saját mindennapjaikba. A közösségi oldalak és a levelezőlista segítségével lehetővé válik, hogy a tagok egymást is erősítsék, motiválják.
A projekt az egyéni döntések, egyéni felelősségvállalás fontosságára épít, pozitív példamutatáson, megerősítésen és élményszerű tanuláson alapul, s ezeken keresztül csökkenti célcsoportunk ökológiai lábnyomát.
A pozitív példamutatást ökofalu lakók életmód elemeinek bemutatására alapozzuk. Partnerünk, a somogyvámosi ökofalu (Krisna-völgy) ökológiai lábnyoma mindössze 47%-a egy átlagos hazai polgárénak, és – a magyar átlaggal ellentétben – a fenntartható kategóriába esik. Az ökofalu lakók életmód elemiből elsősorban azokat mutatjuk be, amelyek alkalmazhatóak átlagos falvakban, városokban lakó személyek számára is. Tapasztalatunk szerint ez az élő, személyes példa rendkívül vonzó és inspiráló az emberek számára. A bemutatók, információ adás gyakorlatiassága és kézzelfoghatósága élményszerűen teszi lehetővé egyes életmód elemek átvételét, mintázását.
Projektünkkel elérjük, hogy üzeneteink közül – ki-ki lehetőségeihez mérten – minél többet beépítsen saját életébe, de legalább 1 új környezetbarát szempontot azonnal érvényesítsen mindennapi szokásaiban, gyakorlatában. Elérjük továbbá, hogy a környezettudatos élet ügye mellé – projektünk eredményeképpen – ezres nagyságrendben álljanak emberek, és az interneten keresztül rendszeresen információkat osszanak meg egymással az ügyben.