Nemrégiben 1 hetes képzést tartottunk, „A fenntarthatóság pillérei – önellátást célzó kisközösségek fejlesztése Európában” címmel. Az Öko-völgy Alapítvány rendezvényét támogató Grundtvig – Egész életen át tartó tanulás program (Európai Bizottsági forrás) előírásai miatt nagyrészt külföldi állampolgároknak tudtunk lehetőséget biztosítani a részvételre: a műhely 20 résztvevője 14 különböző európai országból érkezett. Egy teljes hétre birtokba vettük Krisna-völgyet, és hasonló farmközösségek vezetőinek igyekeztünk átadni a tapasztalatokat. A műhely előadások, csoportos feladatok, megbeszélések és gyakorlati terepszemlék sorából állt, amelyek bemutatták az itteni közösség infrastruktúráját, annak különféle aspektusait, mint például a tehenészetet, az ökörerőn alapuló technológiát, az iskolát, a mezőgazdasági területeket és veteményes kerteket, továbbá a gabona- és gyümölcs raktárakat, a szennyvíztisztító rendszert, a helyi befőzőüzemet és olajütő préseket, valamint a lakóövezetet és a központi közösségi épületet.

A kurzus során a résztvevők képzése a vidéki kisközösségekre vonatkozó társadalmi, gazdasági és környezeti ismeretek átadására irányult, amelyben Krisna-völgy példáján keresztül mutattuk be, hogyan lehet egy ilyen közösség működését elősegítő elvi és gyakorlati tudást általánosan kibővíteni és elterjeszteni Európa-szerte.

Minden nap a fenntarthatóság bizonyos témakörét feldolgozó előadással kezdődött, mint például: Mire van szükség a társadalmi biztonság megteremtéséhez? Miért van szükség a célok meghatározására és az azt biztosító alkotmányra? Hogyan igazgassuk és irányítsuk a gazdaságot egy önfenntartásra törekvő közösségben? Melyek a környezeti és ökológiai fenntarthatóság és önellátás gyakorlati elemei? Mindezeket úgy építették fel az előadók, hogy fejlesszék a tanulók társadalomszervezési-, gazdasági- és környezeti összefüggések rendszerben való értelmezésének képességét és a rendszerszemléletű gondolkodást. Ezt olyan kiscsoportos foglalkozások követték, amelyek során a résztvevők megvitatták, hogyan alkalmaznák a tanultakat a gyakorlatban ahhoz, hogy létrehozzanak egy hasonló közösséget.

A délutáni terepszemlék alatt a tanulók meglátogatták a modell közösség különféle helyszíneit, mint például a zöldségeskertet, a tárolóként szolgáló pincét és gabonaraktárat, a legelőket, a tehénistállót, a közösség iskoláját, a lakóövezetet, a nádgyökérzónás szennyvíztisztító rendszert stb. A résztvevők felettébb értékelték, hogy a közösség 90%-ban elektromosság nélkül működik, ahol a fűtést fatüzelésű cserépkályhával oldják meg törekedve a teljes önellátásra a tűzifa téren is.

A nap utolsó részében került sor a játékra, amelyet Hosszú Zoltán, az Öko-völgy Alapítvány vezetője és az alapítvány csapatának többi tagja vezetett. A „Fenntarthatóság valódi pillérei” egyfajta stratégiai játék, amelynek során a tanulók jól szórakoztak a különféle feladatok megválaszolásakor, amihez saját ismereteik és mások élettapasztalata kínálta a megoldást.

Különösen érdekes volt az a nap, amikor a terepszemle alatt a tanulók meglátogatták a közösség mellett található falut, Somogyvámost és annak közvetlen szomszédságát. Ebben a faluban közel 60 közösségi tag él, akik itt telepedtek le és fokozatosan, pozitív irányú hatással vannak a falu életére, amely Magyarország egy igencsak elszegényedett részén fekszik.

A hat napos műhelyt a közösség vezetője, Sivarama Swami zárta, aki kijelentette, hogy az ilyen jellegű kisméretű közösségek csak akkor maradhatnak fenn és fejlődhetnek tovább, ha támogatják egymást, egyrészt egyéni, másrészt pedig közösségi szinten is.

Leave a comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük