Megoldás korunk problémáira: a lelki alapú oktatás

Németh Péter (Premamoya dász) Krisna-völgy oktatási vezetője előadásának összefoglalója. A III. Fenntarthatósági konferencia második napján elhangzott előadás letölthető  teljes kép- és hanganyaga

I. Szemléletmód-váltás
A jelenlegi környezeti, társadalmi és gazdasági problémák sürgető szemléletmód váltásra sarkallnak mindannyiunkat. A legtöbben egy alapjaiban hibás nézőpontból szemléljük a világot. Azt hisszük, hogy ez a teremtett világ a tulajdonunk. Ebből a hamis megközelítésből fakad minden további nehézség. Emiatt pusztítja ész nélkül az emberiség a természeti javakat. Emiatt veszekednek és háborúznak egymással emberek, kisebb-nagyobb érdekcsoportok és végül egész nemzetek. (Az országok közötti határokat az emberek jelölték ki egymásnak, a madarak pedig átrepülnek ezek felett.) Mindannyian üres kézzel jöttünk erre a világra, és a halál után sem tudunk semmilyen anyagi gazdagságot magunkkal vinni.
A védikus írások által javasolt szemléletmód: Ebben a világban minden dolog végső tulajdonosa Isten, mi pedig csak átmenetileg használhatjuk ezeket az anyagi javakat.

II. Isten-központú gondolkodás:

Ha megértjük, hogy a világ nem a miénk, akkor az igazi tulajdonos (Isten) által meghatározott módon (szentírások: Védák, Biblia, …) kell viszonyulnunk az egyes környezeteinkhez. Máskülönben kellemetlen visszahatásokkal kell szembenéznünk. Ezeket komolyabban tapasztaljuk már most is. Ha a Legfelsőbb Úr van a középpontban, és az egyéni érdekeink az Ő szolgálatában összhangban állnak Vele, akkor nem lesznek érdekellentétek. Ezt egy hasonlattal tudjuk megvilágítani. Ha bedobunk egy marék kavicsot a tóba, akkor a keletkező hullámok egy zavaros felületet hoznak létre. Ha azonban ugyanoda dobjuk egyenként a köveket, akkor egy harmonikus, zavartalan kép keletkezik.Így összhangban tudunk élni a természeti környezetünkkel, a Földanyával, és a társadalmi környezetünkkel is. Ha megértjük, hogy mindannyian Isten teremtményei vagyunk, akkor nem fogjuk elpusztítani a másik embert, de még az állatokat se (vegetáriánus életmód). Így egyaránt megszüntethetőek a környezeti és a társadalmi problémák.

A fenti elvek alkalmazása a tanításban: Pl.: A biokertünk terményeiből visznek a gyerekek felajánlani az oltáron Istennek, egy részt haza a szüleiknek, a többit pedig a vendégeink kapják meg adományaikért. Így már fiatalon megtanulják, hogyan kell az élelmünket megtermelni. Pl.: Már az iskolai évek alatt megtanulják a tehénvédelmet. Gondoskodunk a tehenekről még akkor is, amikor már nem adnak tejet. Az Anyáink Napja során meg is ünnepeljük őket. Pl.: A „Földanya gyermekei vagyunk” című országos gyermekrajzpályázatunk nagyon sikeres volt.

III. Mértékletes, egyszerű életmód:
Jelenleg az életünk sikerét a megszerzett javakban (tárgyak, címek, pozíciók) mérik a legtöbben. Minden reklám arra buzdít, hogy minél több dolgot szerezzünk meg, s annál boldogabbak leszünk majd. Ezek egy rövid ideig adhatnak némi örömet, de a tartós boldogság nem az anyagi dolgokból fakad. Az embernek ezért csupán azt szabad elfogadnia, amire minimálisan szüksége van ahhoz, hogy létét fenntartsa. S hogy mi a minimum? Ez jelenleg elég különböző mértéket ölthet a különböző országok esetében (lásd ökológiai lábnyom).
Testünk megvédéséhez és fenntartásához három tényezőre van szükségünk: a) élelem, b) ruha, c) lakás. Ha ezeket egy minimális szinten biztosítjuk, és nem akarunk feleslegesen többet ennél, akkor nem fogjuk a természeti javainkat és az időnket sem feleslegesen elpazarolni. Ha megfelelően elosztanánk a megtermelt javainkat, akkor nem lennének szegény, sőt éhező emberek a Földön. A mértékletesség enyhíti a gazdasági és társadalmi problémáinkat.

A fenti elvek alkalmazása a tanításban: Pl.: Az idézett szentírások legfontosabb tanításait már az első osztálytól elkezdik elsajátítani a gyerekek. Pl.: Krisna-völgyben mindenki, így a gyerekek is vegetáriánusok, s így a legkevesebb terhelést rójuk táplálkozásunkkal a környezetünkre. Pl.: Az iskolai egyenruhából minden gyereknek van néhány téli és nyári szettje, s így nincs felesleges versengés az öltözködésben. Pl.: Azt tanítjuk a gyerekeknek, hogy ne pazaroljanak. A féloldalas lap üres felére rajzolunk, s legvégül kerül a komposztra, vagy a kályhába. Az elkopott ruhát a takarításban törlőrongyként használhatjuk. Igyekszünk minél kevesebb műanyagot használni. A tovább már nem használható hulladékokat szelektíven gyűjtjük.

IV. Összegzés:
Az „Egyszerű életmód, magas szintű gondolkodás” elve kijavítja a hibás szemléletmódunkat. A Krisna-tudatos, lelki alapú oktatás és életmód megoldást ad az egyre súlyosabb természeti, társadalmi és gazdasági problémákra.

A képanyag letölthető innen (.pdf, 2,6 Mbyte)
Az előadás letölthető hanganyaga itt (mp3, 9,8 Mbyte)

Hagyj üzenetet

1%
Az Öko-völgy Alapítvány adószáma:
18786435-1-14

2017-ben 403.431 Ft felajánlás segíti ismeretterjesztő tevékenységünket. Köszönjük!
Tanfolyamaink
Legközelebbi időpontok:
2018. január 20.
Keresés
Webshop
Ökovölgy hírlevél
E-mail cím:*
Név:*
E-mail cím újra:*
Kisfilmek
“Az étel nem a boltból származik.” Film Sivaráma Swamival Rovarpusztító rozsdafarkúak biokertünkben – kisfilm

Kiadványaink
Szakdolgozóink
Az Öko-völgy Alapítvány konzultációs segítségével eddig 48 hallgató védte meg szakdolgozatát.
Védjegy használati jog
Idézet
"Hogyha gabonát termelsz, és azután megeteted az állatokkal, majd pedig megeszed az állatokat, az eredeti gabona energiájának 90%-át elveszíted."
Dr. David Archer (a geofizikai tudományok professzora, Chicagoi Egyetem)