Az Erasmus+ KA1 Mobilitási Projektek keretében az Öko-völgy Alapítvány önkéntes tanáraként egy pedagógusi továbbképzésen vehettem részt Belgiumban 2016. szeptember 27-e és október 1-je között. Mint önkéntes csupán részidőben veszek részt az alapítvány munkájában, ezért nagyon örültem és hálás vagyok, hogy részt vehettem a projektben, és igen jó érzéssel töltött el, hogy ekképpen is értékelik a munkámat. Az Uniós támogatás 3 fő kiutazását és külföldi továbbképzését tette lehetővé a projekt egésze alatt, és ezek közül én voltam az egyik szerencsés.
Belgium egyik vidéki kisvárosában Petite Sommeban helyezkedik el a Bhaktivedanta College intézménye, amely a tanárképzésnek ezen rendezvényét szervezte. A képzés főleg az alapvető tanári készségekre (Three Facilitation Styles), a tapasztalati tanulásra, valamint az óratervezésre és előadások megtartására összpontosított.
Az 5 napos intenzív kurzus igen élvezetes, tartalmas és hasznos volt, amely minden nap reggel 10 órától este 7 óráig tartott, természetesen egy megfelelő időtartamú, hosszú ebédszünettel. A képzést a módszertani sokszínűség jellemezte, amit a kurzus végi előadások tettek emlékezetessé, amely során mindegyik résztvevő egy próba-előadást tartott az általa előre kiválasztott és kidolgozott témában. A tanóráink tematikája szerteágazó volt ugyan, de a közös irányt a tanítási-tanulási folyamatok hatékonyabbá tétele adta. Nagy hangsúlyt fektettünk a tapasztalati tanulás megismerésére és fontosságára, ami igen nagy benyomást tett rám, és egyfajta szemléletformálást is elindított bennem.
A bevezető nap a bemutatkozásról, elvárásokról, a kurzus anyagának áttekintéséről, valamint a pozitív és negatív tanulási tapasztalatokról szóltak. Továbbá a szóbeli készségekről is tanultunk, illetve egy műhely keretében gyakorlatba is ültettük a hallottakat. Ezen kívül elkezdtük tanulmányozni a tanulást elősegítő modellt (Three Facilitation Styles). A második nap a tanulást elősegítő modell egyes elemeit részleteztük, valamint a hallás utáni megértést és tanulást a tanár szempontjából. A következő nap a tapasztalaton alapuló tanulást (Experiential Learning) tanulmányoztuk, valamint próbáltuk a tanultakat gyakorlatba ültetni egy újabb gyakorlati műhely keretében. A rákövetkező napon a célokkal, feladatokkal, valamint az óra-, illetve előadás tervezéssel foglalkoztunk. Ezen felül elkezdtük felépíteni a próba-előadásunkat. Az utolsó nap véglegesítettük a próba-előadást, valamint előadtuk azt a csoport számára. Lezárásként kielemeztük, véleményeztük és kiértékeltük az előadásokat, valamint magát a továbbképzést is.
Bár a 3 fős csoportlétszám ideális volt az aktív, kötetlen hangulatú és barátságos környezetű munkához, egy nagyobb csoport talán több szakmai tapasztalatot hordozott volna magában, több rétegű szakmai fejlődést is lehetővé tett volna. Mindenesetre az inspiráló környezet így is sokat segített a szakmai fejlődésemben. Főleg – amint azt már kiemeltem – a tapasztalaton alapuló tanulás módszeréhez kapcsolódó ötletek, fejlesztő, játékos feladatok tetszettek nagyon. Sokat közülük adaptálhatónak tartok a saját előadásaimon, tanóráimon is, bár a tárgyi feltételek messze elmaradnak az ottani mintától.
Nagyon élveztem a kulturális programokat is, hiszen a főiskola közvetlen közelében helyezkedik el a Petite Somme mesebeli kastélya. A helynek hosszú története van, amely ma egy lelki közösség, a Radhadesh Ardennes-nek biztosít otthont. Az új lakosok teljesen felújították a kastélyt, és egy igazi lelki oázissá alakították át, ahol felfedezhető a keletiség színes kultúrája. Itt található a MOSA (Museum of Sacred Art) múzeuma, ahol a látogató elsősorban a különböző indiai művészeti hagyományokat, valamint a modern fotókiállításokat élvezheti. Továbbá ellátogattunk a közeli városba, Durbuyba is, ahol a kellemes hangulatú belga falusi építészetet csodálhattuk meg. Mindegyik kirándulás felejthetetlen élményt nyújtott.
Elvárásaimnak megfelelően alakult a kurzus, és kijelenthetem, mind nyelvi, mind szakmai szempontból fejlesztette készségeimet. A különböző, legújabb oktatási módszerek, különösen a tapasztalatra épülő oktatás metodikája nyerte el a tetszésemet, amit szívesen átadok másoknak is a munkám során, hiszen a valódi élethez kapcsolódó tanuláshoz nyújtott irányelveket. Öröm volt a számomra, hogy részt vehettem ezen a magas színvonalú képzésen. A külföldi út során hasznos tudást, új lendületet és emlékezetes élményeket szereztem. Igyekeztem megoszatni a tapasztalataimat az itthoni környezetben, és minden vállalkozó szellemű kollégát arra biztattam, hogy ha lehetősége van éljen egy ilyen jellegű szakmai képzéssel a jövőben.
Mérő Zsófia