Az alapítványunk munkatársaként egy tanári továbbképzésen vehettem részt Szlovéniában az Erasmus+ KA1 Mobilitási Projektek keretében 2016. március 7-e és 13-a között. A foglalkozások napi rendszerességgel tíztől fél hatig tartottak, ami persze intenzív volt a számunkra, de ugyanakkor tartalmas és építő jellegű is.
A kurzus két fő területre koncentrált, illetve azok megismerését, majd a tudás elmélyítését célozták meg. Az egyik a személyes és szakmai képességek fejlesztése, a másik pedig az informatikai eszközök használata volt.
Általában egy-egy nap jutott a különböző modulok feldolgozására, de volt olyan téma, amellyel kicsit hosszabb ideig foglalkoztunk. A képzés során azt is bemutatták, hogyan használhatjuk az IKT eszközöket a hagyományos osztálytermekben és online módon is.
A kurzusra a partnerországokból érkeztek a tanulók, valamint néhány meghívott vendég is részt vett a képzésen Angliából, akik mind résztvevőként, mint előadóként színesítették a programot. Átlagosan öt-hat fős csoportot képeztünk, így a kiscsoportos közeg nagyban megkönnyítette a tanulást. Ez a létszám továbbá olyan családias hangulatot teremtett, hogy a résztvevők könnyebben tudták teljesíteni a rájuk kirótt feladatokat, és ennek köszönhetően tartalmas műhelyek, beszélgetések alakultak ki a résztvevők között. Sok pozitív élmény ért bennünket, amely véleményem szerint kedvezően befolyásolja majd a jövőbeni képzéseinknek, óráinknak rendjét, tartalmát, valamint megfelelően fejleszti szakmai tudásunkat és jellemünket is egyben.
A képzés során olyan tudásra tettem szert, amelyet örömmel fogok alkalmazni az előadások és tanórák alkalmával. Az informatikai eszközök közül több rendszerrel, eszközzel is megismerkedtünk, amelyek szintén jól hasznosíthatók a munkám során, és természetesen az alapítványunk kommunikációs és oktatási tevékenységeiben is, így szívesen osztottam meg az erre vonatkozó ismereteket kollégáimmal. Jelentős mértékben foglalkoztunk a tanórákhoz kapcsolódó tervezéssel, valamint az informatikai eszközök menedzselésével, azok különböző fajtáival, és azok alkalmazásával. Megismertük a közösségi média legtöbb fajtáját és azok használatát, valamint előnyeiket, és hogy hogyan lehet őket alkalmazni az oktatásban. Fontos része volt a képzésnek a diákok oktatásban való részvételét segítő és szorgalmazó módszer (Participatory Teaching Methods), amellyel hatványozottan fokozhatjuk a tanulók tanulási kedvét, befogadókészségét, és órán való részvételét. Továbbá kiválóan bemutatták számunkra az internetes oktatás módszereit, az e-tanításhoz kapcsolódó rendszereket, valamint videó előadások, prezentációk készítéséhez is kaptunk új ötleteket. Magunk is kipróbálhattuk, hogyan tudunk egy-egy ilyen programhoz számítógépet, okostelefont, tabletet használni, hogy elvégezzük az ilyen feladatokat. A képzési napok végén hosszabb időt szántunk arra, hogy a tanulási naplóba leírjuk a nap folyamán tanultakat, tapasztalatokat – ezek a jegyzetek a mai napig hasznosnak bizonyulnak, hiszen segítenek újra feleleveníteni a tapasztalatokat és a megszerzett ismereteket. A képzésen nagy hangsúlyt kapott a multikulturális oktatás, mások elfogadása, a különbségek kezelése.
Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a Drustvo za Duso szervezet munkatársai mindvégig nagyon készségesek és segítőkészek voltak, és minden szempontból segítették a továbbképzést, illetve az ott töltött időt. Továbbá maximálisan arra törekedtek, hogy semmiben sem szenvedjünk hiányt, így bármilyen kérdéssel, kéréssel fordulhattunk hozzájuk.
A vendéglátó szervezet kulturális programoknak is biztosított lehetőséget a képzés alatt. Túravezetéssel megnéztük Celje városát és az ottani híres várat. Ezen kívül ellátogattunk a celjei Altermed kiállításra, valamint a fővárosba, Ljubljanába is.
A tanított alkalmazások, módszerek teljes mértékben megfeleltek az előzetes várakozásaimnak, hiszen olyan dolgokat tanulhattam, melyekkel kiegészíthettem korábbi ismereteimet. Úgy vélem, hogy ez a tanfolyam, kiváló alkalom volt a tapasztalatcserére és tudásbővítésre, és hogy új ismeretekkel és ötletekkel térjünk haza. Örömömre szolgált, hogy nemcsak új módszertani lehetőségekkel bővült a pedagógiai eszköztáram, hanem különböző internet alapú oktatási rendszerekkel is megismerkedhettem. Remélhetőleg, lesz még alkalmam ilyen jellegű projektben részt venni.
Kirs György